Pik.bg Lakomnik.bg izbori.pik.bg
»
»
САМО В ПИК: Сагата с туризма расте! Бивш зам.-министър заговори за оставката на Ангелкова: Вече го няма Валери Симеонов, за да го обвинява, че й пречи
САМО В ПИК: Сагата с туризма расте! Бивш зам.-министър заговори за оставката на Ангелкова: Вече го няма Валери Симеонов, за да го обвинява, че й пречи
Автор: ПИК
Дата
Дата
53179
Коментари
20
САМО В ПИК: Сагата с туризма расте! Бивш зам.-министър заговори за оставката на Ангелкова: Вече го няма Валери Симеонов, за да го обвинява, че й пречи

Бившият заместник-министър на туризма Бранимир Ботев даде ново ексклузивно интервю за агенция ПИК, в което заговори за оставката на министър Ангелкова.

Ботев подозира, че Министерството на туризма прави отчаяни опити за кризисен пиар, с които да се прикрият огромните проблеми в сектора и липсата на туристи по Черноморието. Припомняме, че в предишното си интервю пред медията ни бившият зам.-министър обяви, че летният сезон е неспасяем, а България е изправена пред угрозата от наказателни процедури заради отдаването на концесии на плажовете.

Интервю на Асен РАШКОВ

- Г-н Ботев, в началото на седмицата разговаряхме с Вас за случващото се в туризма. Оттогава като че ли още повече се зашумя по тази тема. Някои експерти твърдят, че няма отлив на туристи по Черноморието и плажовете са пълни, други пък са на обратното мнение. Къде е истината?

- Искам да поздравя медиите, които насочиха фокуса на вниманието на обществото към тази тема, тъй като туризмът е една от стратегическите и ключови индустрии за България. Истината е, че спад има и дори министърът на туризма Николина Ангелкова беше принудена лично да го признае, въпреки бодрите прогнози от началото на годината, които поставят въпроса дали в това министерство имат адекватна информация, дали могат да я анализират и дали могат да извеждат прогнози, защото от техните действия страда браншът и страда имиджът на България.

- В предаването "Референдум" по БНТ се разрази една интересна дискусия между политолози и някои споделиха, че причината за проблемите в туризма е липсата на целогодишен туризъм и фактът, че всичко се прави на парче. Така ли е в действителност?

- Съгласен съм с тази констатация, макар че за мен беше малко странно как водещата пет минути преди края на предаването ангажира политолози да коментират туризма без подготовка. Едва ли не това ми изглеждаше някакъв опит за кризисен пиар, още повече че акцентът на предаването бяха политическите събития през годината. Очевидно е, че и туризмът попада в тези събития.

В тази дискусия впечатление ми направи следното - част от колегите съвсем ясно заявиха, че нямат подготовка по тази тема и им е странно, че трябва да я коментират изведнъж. Другото интересно беше, че колеги, които няколко минути преди това се позоваваха на свои многогодишни емпирични изследвания, сериозни количествени и качествени методи, статистика, корелация, изведнъж се позоваха на дневен емпиричен опит - едва ли не аз бях на "Каваци", там видях хора, значи е пълно. Това стои несериозно.

Чух и една неистина от един от колегите, която да се надяваме, че е изпусната от него езикова грешка, а не внушение - че от 2017 г. била създадена Стратегията за развитие на туризма. Не. Искам да бъда много ясен - единствената приета до този момент дългосрочна стратегия беше приета от Министерски съвет на 4 юни 2014 г. Тази стратегия беше съгласувана преди това и с Европейската комисия и получи много високи оценки от Световната организация по туризъм.

Тази стратегия беше разработвана дълго време с наши и чужди експерти, с БАН. И, забележете, тя не струваше и една стотинка на държавата. В същото време представителят на фирмата, която бодро каза, че е разработила стратегията...

- Кого визирате?

- Става дума за Иво Желев и "Естат". Той заяви, че стратегията е направена през 2017 г., но всъщност те само я актуализираха по искане на министър Ангелкова срещу 114 000 лева. Цялата стратегия с всичките й приложения и прогнози не струваше на държавата нищо, след което нейната актуализация изведнъж струваше 114 000 и съвсем очаквано е дружеството и неговият ръководител да защитят действията на Министерството на туризма, което доведе до това тъжно състояние на морето, което ще става все по-трагично.

Най-пострадали от всичко това са както туристите, както индустрията, така и всички хора, които са инвестирали в сектора. Виждате в момента, че инвеститорите, арендаторите, те не могат в момента да си направят сметката. Очевидно е, че за тях този сезон е загубен, но и те не виждат перспектива как тези неща да се преодолеят.

Много е тъжно, защото в този страшен нормативен хаос нещата се задълбочават негативно.

- Къде е проблемът със законите, отнасящи се за туризма?

- Сега е вкарано ново изменение в Закона за концесиите, което не мина преди половина година. Това изменение, което касае само три члена, има в него над 20 страници преходни и заключителни разпоредби, с което се изменя Закона за концесиите. Поставят се в някакъв безумен хаос и свръхконтрол арендатори, хотелиери.

Министерството, заради своите безумия, съсипа възможността този отрасъл да може да планира и го изправи на границата на фалита. Тези хора, които инвестират там, дават хляб не само на тези над 300 000 работници по Черноморието, но и на много съпътстващи индустрии.

- Очевидно има някакво объркване с въпросната стратегия за туризма. Вие твърдите, че има само една стратегия, която е актуализирана от Иво Желев през 2017 г., а аз разбрах от думите му, че той работи по изцяло нова такава...

- Това, което аз твърдя, е публично, има го и на страницата в интернет на Министерството на туризма. През 2017 г. има актуализация на съществуващата стратегия, която е приета през 2014 г. и е до 2030 г. Искам да попитам, ако действително е създадена нова стратегия, браншът запознат ли е? Кой е отменил старата стратегия, тъй като органът, който я прие, беше Министерски съвет. Той е приел и актуализация към нея, а не е отменил старата стратегия. Браншът изобщо запознат ли е с вижданията на министърката, която се изживява като човек, който трябва да бди за сянката на плажовете, чистотата на пясъка, височината на дюните. Не мисля, че хората знаят какво се случва и биват поставяни в един нормативен хаос от самото министерство.

Ще кажа нещата докрай. С последните промени, които се предлагат в Закона за концесиите през Закона за устройството на Черноморското крайбрежие(ЗУЧК) хората ще бъдат докарани пред възможността да бъдат образувани много сериозни наказателни процедури срещу България и те самите да бъдат потърпевши. Има един аргумент, вписан в мотивите, който гласи, че ние сме под прага на Директивата за концесии, която страната ни е длъжна да изпълнява и Законът за концесиите затова е най-силно хармонизираният документ в това отношение, министърката прехвърля концесиите към ЗУЧК, за да заобиколи Закона за концесиите и това поставя пряко под ударите концесионерите на плажовете. Защото с аргумента, че можем да правим така, защото сме под праговете, от 31 концесии, които действат в момента, само 7 са под праговете на изискванията на Европейската директива. Това е нарушение и всеки, който ще тръгне да ни проверява, ще го установи моментално. Ще стане така, че администрацията много бързо ще си свърши работата, за да прибере едни пари. Общият разчет за концесионния интерес на българските плажове е за над 1 млрд. и 600 млн. лв. Колко обаче получава Министерството, ние не знаем.

- Именно тези проблеми, които споменахте, те ли водят до това, че всеки ден да гледаме касови бележки от различни плажове по Черноморието за скъпите цени на чадъри и шезлонги. Последният пример е с плажа на "Каваци"...

- Разбира се, причината е министър Ангелкова и липсата на каквато и да е компетентност на Министерството на туризма. Ангелкова беше пощадена през последните 2-3 години заради всички проблеми със сигурността и атентатите в съседни дестинации. Тогава тя не направи нищо.

Аз ги разбирам арендаторите. Може би на българина не му е приятно да плаща височки цени за чадъри и шезлонги, но пък арендаторите, които са инвестирали и разчитат на тези два сезона поне да покрият инвестицията си, са принудени да вдигат цената на отделния продукт. Арендите са дългосрочни, ако арендаторът фалира още първия сезон, как да продължава да изпълнява след това договора си.

- Споменахте, че според Вас се прави кризисен пиар. Кой го прави този кризисен пиар и може ли той да скрие проблемите в туризма или пък да спаси летния сезон?

- Този кризисен пиар като че ли е основната дейност на Министерството по отношение на спасението на редник Ангелкова. Тя година и нещо се оправдаваше с вицепремиера Симеонов. Под път и над път го обвиняваше, че той и пречи да развива туризма. Че него го няма от 1 година на позиция.

Никой не й пречи. Тя има пълната власт. 12 промени за 4 години в ЗУЧК. Ако някой й пречеше, дали тези промени щяха да минават през Министерски съвет и да бъдат гласувани в Народното събрание. Тя непрекъснато си измисля врагове, защото не може да обясни защо имаме спад на туризма, при положение че той има ръст от година на година в световен мащаб. В световен мащаб туризмът прави ръст от 5%, в отделни сектори той стига и до 11%, имаме ръст на градския туризъм, където тя няма никаква заслуга, а тя по никакъв начин не може да отрази тези световни тенденции да станат благоприятни за нашето Черноморие. Тя е такъв министър, че непрекъснато си търси врагове и все някой и пречи. Очаквам в следващия момент да почне да й пречи климатичната обстановка и дължината на българското крайбрежие.

- Очаквате ли да продължи спадът в туризма с действията, които предприема министерството?

- Не виждам действия от страна на Министерството. С непрекъснатите си законодателни промени то съсипва бранша и не дава възможност на отделния инвеститор да си планира нещата. Има и пълна липсва на адекватно поведение по отношение на световните пазари и световните тенденции. За съжаление, очаквам точно това да се случи. Този сезон по морето е провален. На министър Ангелкова не й пречи нито външен, нито вътрешен враг, тя просто си ги измисля. Неадекватното й поведение, липсата й на компетентност и обкръжаващите я хора, които само ходят по нея и й обясняват колко е добра и какви невероятни неща прави, водят до това, че няма нито един човек, който да й каже: "Г-жо министър, най-доброто, което може да направите за българския туризъм, е да си подадете оставката."

Напиши коментар »
(20)
1
На всички е ясно, че Николинка е поставено лице и чадъра и е масивен и стабилен. Какво като е куха лейка и не отбира от това, за което българите и плащат,нито е първата нито ще бъде последната, масово явление
2
Oсвен подземните личности, лобито на Ангелкова е и "Националния" борд по туризъм. Tам член е БЕДРУМ ЕООД собственик на Bedroom Премиум Клуб София и Bedroom Beach, Слънчев бряг, а в ръководството e и Красимир Гергов ,"златната акция "- виден рекламодател, bTV Media Group. Тя вероятно затова от Цветанка Ризова до Карбовски и шефовете на новини в bTV търсят всеки повод да извъртат и лъготят по темата.
3
Николинка не може да я мръдне никой докато не разреши приятелката и Цветелинка Бориславова
4
"Тикви и кратуни"/Алберт Декало/. Абе, КОЙ я тури тая там ?!
5
ГРЕП са на власт и затова е тоя бардак, след като изгониха ВАЛЕРКАТА. И сега ще духат супата.
6
Ангелкова не може да му стъпи на малкия пръст на тоя. Просто я разковава!
7
Бойко, зарежи футбола, оправи морето. Ти можеш.Известно ни е , че в България работят само некадърници.
8
Бранимир ботев, този Остап Бендер още от социалистическо време - експерт по туризма!! Това е подигравка с елементарния разум, това е много ниско дори за патологични тролове и противници на ГЕРБ. Това показва и нивото на бг журналистиката!! - А тука има тъпаци, които дори го коментират - смях!!
9
Некъв комплекс избиваш. Ботев да не шибал жена ти?
10
На г-жа Ангелкова и липсва мнооого, за да има погледа на загрижен и професионал, който има очи за НЕДЪЗИТЕ в туризма...тя е като ВОДЕНИЧЕН КАМЪК на рамото на Правителството! Защо ли мисля така...? ЕТО ЗАЩО , защото тя в тези години ИЗОБЩО Е СЛЕПЕЦ и не си мръдна пръста, за да направи полезни неща примерно в Слънчев Бряг...Тя е сляпа за РАЗБИТАТА ИНФРАСРУКТУРА на комплекса,на ЛИПСАТА на улична канализация, вследствие на което Сл. Бряг се превръща във Венеция при всеки дъжд, от уличните шахти бълват мръсни канали с миризми на градски кенефи , за ужасното състояние на градския и Панорамен транспорт свързващ Несебър през Сл. Бряг за Св. Влас, той е СТАР, МРЪСЕН, РАЗНЕБИТЕН истински ОТВРАТ, без Климатици в тези температури, от автобусите чужденците са в ПОТРЕС и се лее пот на талази от тях... !!! Е сега ми кажете, кой да дойде от тeзи чужденци втори път при тези условия, аз ако съм на мястото на Премиера бих я ОБЕСИЛ публично, за несправяне и БЕЗХАБЕРИЕ...СРАМ ме е че съм българин при подобни недостатъци, и не чакайте да се развива нищо ако е такава грижата на тези от които зависи пълнежа в хазната!!!
11
Върху @нгелакова трябва да се "работи" така, както е направил митологичният герой Персей, когато е убил Горгона.Трябва да не я гледаш @нгелакова, а да я клатиш, гледайки я в огледало или излъскан тиган.
12
Печелившата стратегия за морския туризъм е да не серем само в морето, а и на плажа и в рецепцията на хотела.
13
Гледах Ангелкова в предаването "Лице в лице". Не се ориентира до края къде се намира, какво я питат. Бягаше от въпросите на Ц. Ризова и показа, че просто не става. Носи лична отговорност за хаоса по морето. От мен хубаво лято на всички - българите към Гърция. В нашите свинарници наивниците свършиха. Да накажем лакомията и простотията.
14
Директор на водопада-това е службата(не работата),която подхожда най-много на тая мисирка!
15
Бойко, махай я тая грозница че и медузите избягаха в Гърция
16
Крайният финансов резултат ще покаже дали дупки в бюджета се закърпват или ще зеят още повече но на Ангелкова столът исе заклати още от В Симеонов и то доста справедливо относно ШУМЪТ по курортите и превръщането на Слънчака в не особено приветливо място за нормални хора Ангелкова е твърде закъсняла и пробивът в туризма е пълна нейна отговорност но това няма да ни топли нас обикновените труженици Слаба реклама на международно ниво със поскъпи такси и по слабо обслужване по социалистически наемане на работещи в курортите от където може е ИЗЛАГАЦИЯ която винаги ще носи провали във финансите Всеки сезон е различен но трябва да е с по високо качество на обслужване и приемливи цени за българското население с разнообразна приятна програма за веселие и без М У Т Р И на "ОТГОВОРНА" дейност
17
отговор на коментар
Аргументи, стратегии,много съвещания и безполезни приказки за туризма! Погледнете какво правят съседите,дано да се понаучите! Една Албания ни изпревари и в момента се оформя като любима дестинация на немци англичани, че и на българи. Жалко за хубавата природа, която съсипахме с бетонни гиганти и гърмящи дискотеки със самочувствието, че сме върха на туризма. От всичките ни красоти остана само морето и то е мръсно.
18
Този коментар съдържа нецензурно съдържание!
19
ОТ думите на този Ботев единствено става ясно, че мрази Ангелкова по някакви си негови причини. Такива "специалисти" сигурно има поне две дузини и то във всички области на управлението.С две думи- кофти човек.
20
С Ангелкова или без нея , аз на нашето Черноморие повече никога няма да отида . Нямам пари за тези цени . Имам пари за местата където е тихо / най- вече / и спокойно , а Ангелкова иска да изолира зони където да е само шум . Това не може да стане и от година на година туризма ще запада . Защо Борисов не опита и не назначи Симеонов за министър .
Вашето мнение
Код за сигурност:
Анкета
Коя партия ще подкрепите на евроизборите на 26 май?